Rabu, 5 November 2008

bertahan. mampukah?

banyak betul yang berlaku lately. sehingga saya sendiri pening dengan keadaan ni. jika sebenarnya dia boleh berfikir, kenapa harus saya kecewa. atau kerana dia sahabat saya. kecewa? sikit. tapi takpe kerana siapa saya. cuma harapkan kejujuran. bukan hanya perkataaan "sorry" itu. bukan perasaan kasihnya jadi persoalan. tapi bila kejujuran untuk sahabat tak ada lagi, saya harus buat apa?

sekarang saya amat yakin manusia itu sentiasa berubah. banyak orang yang saya kenal berubah. saya juga berubah. biasalah. saya bukan perfect. tapi kemana arah perubahan itu yang menentukan baik buruk perubahan. mungkin saya kurang faham kenapa mereka berubah. mungkin saya yang masih di jalan lama tidak berubah. atau saya terlalu lembap untuk menerima perubahan. atau apa2 yang saya sendiri tak tau. atau sebenarnya mereka tak berubah.dan hanya saya yang berubah? bukan tidak boleh menerima perubahan, tapi kalau sudah dia tak macam dulu lagi, saya harus buat apa?

memang manusia itu tidak pernah sempurna. saya juga tidak sempurna. hanya Dia yg sempurna. mmg kita sentiasa melakukan kesalahan. tpi harus belajar dr kesalahan. jgn ikutkan hati kerana ikutkan hati mati. dari hal2 yang berlaku, saya belajar. saya belajar kuatkan hati dan diri kerana saya tak sempurna. dan kenyataaan bahawa manusia itu cepat berubah menyebabkan saya sendiri takut. kemana saya selepas ini. dimana saya berada.

akhirnya.apa kesudahannnya? selesai sudah? oh..saya buntu. saya tidak pernah menjadi malaikat. saya manusia biasa yang terbatas pergerakan dan minda. resah.minda saya resah. maafkan saya jika ada yang tersinggung. bukan niat. tapi hanya mahu menzahirkan lukisan minda. bukan mahu tunjuk bagus. tapi mahu ingtkan diri sendiri jugak. kerana sekali lagi saya tak perfect. dosa dan pahala juga bukan saya yang kira. saya tau tu. cukup tau.

dan semua ini membuatkan saya sedar bahawa saya taklah sepenting mana untuk dia. ape pun terima kasih kerana berada disisi saya waktu saya susah dan senang selama ini.

kadangkala saya penat dengan hal dunia. tapi saya pasti, saya belum sedia untuk bertemuNya. saya tau ini semua dugaanNya..
persoalannya kini mampukah ku bertahan...mampukahku bertahan.. (dugaannya : thx to hujan. kwang3 )

2 ulasan:

mimie berkata...

kita memang mampu bertahan.

sometimes we think that we are hopeless.

we started to wish if only we are stronger.if only we are better.if only things didnt happen.

then,we realize there is nothing we could do.so,we start to pretend.pretend that everything is fine.i am fine.i am totally fine!

by saying that we thought,we will feel better.but believe me.it hurts even more.

in the end,we keep on bertahan.but,till when?

p/s: sometimes aku agak jiwang.hehe

name cannot be display berkata...

tq mimie dear..
wat u said definitely rite.
pretend to be fine n saying we r fine hurts. but all we can do is bertahan.
but till when? i dont know cos im getting tired already....

well,i agree wif this."hidup mmg palat.tp esok masih ada". tapi esok ttp palat!

p/s : mereka kata jiwang itu karat. tp tak mengapa kerana jiwang itu separuh drp kehidupan. ngee...